published by Fennica Gehrman
commissioned by the Sibelius Academy Symphony Orchestra for the orchestra’s 100th anniversary
premier November 18, 2016, Sibelius Academy Symphony Orchestra, cond. Atso Almila
published by Fennica Gehrman
commissioned by the Sibelius Academy Symphony Orchestra for the orchestra’s 100th anniversary
premier November 18, 2016, Sibelius Academy Symphony Orchestra, cond. Atso Almila
Mitä kaikkea tapahtui tasan sata vuotta sitten, vuonna 1916? Suomen Kansallismuseo ainakin avattiin ja sanomalehti Maaseudun Tulevaisuus ilmestyi ensimmäisen kerran. Naiset saivat autonomisessa Suomessa oikeuden päästä opettajanvirkoihin. Edith Södergran kirjoitti Karjalassa runojaan ruotsiksi ja julkaisi ensimmäisen kokoelmansa Dikter. Euroopassa ja vähän muuallakin riehui hirveä, järjetön sota, jonka tuhoisimmat ja epäinhimillisimmät taistelut Verdun ja Somme käytiin juuri tuolloin. Ja toukokuussa sittemmin Sibelius-Akatemiana tunnetun Helsingin Musiikkiopiston sinfoniaorkesteri soitti ensimmäisen konserttinsa Rake-salissa Erkki Melartinin johdolla.
Orkesteriteos Sedecim (latinaksi kuusitoista) hakee innoituksensa juuri vuodesta 1916. Ensimmäinen osan mottona on Södergranin esikoiskokoelman säe Tigerfläckar, spända strängar, stjärnor utan svindel – siis tiikerinlaikkuja, jännitettyjä kieliä sekä tähtiä vailla huimausta. Toinen osa muotoutuu vapaasti surumarssintapaiseksi: Zone rouge, punainen vyöhyke, viittaa Koillis-Ranskassa sijaitseviin alueisiin, jotka ovat ensimmäisen maailmansodan jäljiltä vielä edelleenkin täysin elinkelvottomia ihmisjäänteiden, kemikaalien ja räjähtämättömien aseiden vuoksi. Alueiden palautumiseen ennalleen lasketaan kuluvan jopa seitsemänsataa vuotta. Kolmas osa Melartin puolestaan leikkii omapäisesti Erkki Melartinin viidennen sinfonian erittäin kauniin toisen osan aiheilla – sinfonian kantaesitys ajoittuu sekin vuoteen 1916. Mikä sata vuotta sitten oli verkkaista ja melodista, on nyt työstetty iloisen vilkasliikkeiseksi ja tekstuuripainotteiseksi.
Sedecim on Sibelius-Akatemian sinfoniaorkesterin tilaus. Kantaesitys oli Atso Almilan johdolla 18.11.2016 Lahden Ristin kirkossa ja uusinta 19.11. Helsingin Musiikkitalossa.
Lotta Wennäkoski
Live performance (Finnish RSO conducted by Nicholas Collon) on December 6, 2021
(the work starts at 01:22:20)
HBL (Mats Liljeroos 20.11.2016):
Aldrig tidigare har jag hört så sensuell, klangligt mångfasetterad och ogenerat känslosam musik av Wennäkoskis hand. Hon orkestrerar som en durkdriven mästare och även om figurer som Saariaho, Dutilleux och Messiaen sporadiskt flimrar förbi har knappast någon inhemsk tonsättare någonsin klingat så här, vilket ytterligare tydliggjordes av Almilas och hans alerta musikers sensitiva grepp om de komplexa skeendena.
koko arvio: https://www.hbl.fi/artikel/ekon-fran-ar-1916/